Z-generáció: megdöbbentő, milyen munkahelyekre vágynak a mai fiatalok – és mégis van remény

2025. január 18. 11:19

Elképesztő hatással van a karrierválasztásra a közösségi média. A Z-generáció továbbra is a kreatív iparágakra esküszik.

2025. január 18. 11:19
null
Szabó Péter

Készült egy felmérés az Instagram közösségi oldalon, amelyben a Z-generáció körében érdeklődtek a fiataloktól, milyen állásokat, illetve foglalkozásokat tartanak ideálisnak a saját maguk számára. A válaszok sokakat talán meglepnek, de azokat semmiképp, akik ismerik a munkaerőpiacra most kilépő korosztályt – írja a Newsweek.

A Z-generációba alapvetően a 16 és 30 év közötti fiatalokat sorolják a kutatók, azt a korosztályt, amely kellően magabiztos és öntudatos az életben, így a munka világában is. Erre erősítenek rá az adatok, amelyek egyértelművé teszik, a hagyományos foglalkozások labdába sem rúgnak korunk vadonatúj „hivatásai” mellett.

A Class Central online kurzuskereső által végzett tanulmány szerint a Z-generáció legkeresettebb foglalkozása a modell, a rangsorban a második az előadóművész, míg a harmadik a fotós. Ezt követi a listán a sminkes, blogger, marketinges, énekes és személyi edző.

Ezt a listát a karrierrel kapcsolatos hashtagek Instagramon való használatának elemzésével állították össze. A #modell és a kapcsolódó kifejezések, mint a #modellife és a #modelagency 380 millió Instagram-bejegyzésben szerepelt! A személyi edző után a 20 legkeresettebb „állás” a következő sorrendet követi: színész, influenszer, stílusblogger, táncos, szakács, író, YouTube-er, divattervező, tartalomkészítő, sportoló, fodrász és műkörmös.

Érdekes módon a hagyományosabb hivatások, mint például az orvos 18,3 millió hashtaggel a 24. helyen, a mérnök 7,6 millió hashtaggel a 30. helyen, az ügyvéd 6,5 millió hashtaggel a 32. helyen, míg az űrhajós 2 500 hashtaggel a 47. helyen végzett.

Ez a tanulmány azt mutatja, hogy a Z-generációt a kreatívabb iparágak vonzzák, különösen azok, amelyek erősen összefonódnak a közösségi médiával, mint például a blogírás és a divat”

– fogalmazott Dhawal Shah, a Class Central vezérigazgatója.

A 10 ideális foglalkozás a Z-generáció számára – a felmérés alapján:

  • 1. modell
  • 2. előadóművész
  • 3. fotós
  • 4. sminkes
  • 5. blogger
  • 6. marketinges
  • 7. énekes
  • 8. személyi edző
  • 9. színész
  • 10. influenszer

Utazó blogger és influenszer akar lenni minden Z-generációs?

A korábbi adatok azt mutatták, hogy a Z-generáció körében szinte kizárólag influenszerek és YouTube-erek akarnak lenni a fiatalok, ez a tanulmány már némileg árnyalja a képet, azt mutatja, hogy a munkaerőpiac legújabb szereplőit továbbra is vonzzák az olyan munkák, amelyek igényelnek gyakorlati készségeket. Például a streamer és a futballista karrierlehetőség mellett megjelenik az építész és a szakács is.

A tanulmány egyszerűen rangsorolta, hogy mely munkával kapcsolatos hashtagek használatosak az Instagramon, hozzá kell azonban tenni, hogy az egyes megjelölések nem feltétlenül kapcsolódnak ahhoz, hogy a felhasználók el is szeretnének helyezkedni az adott területen.

Ezt is ajánljuk a témában

Van remény – a kamaszokban még bízhatunk

A BBC Bitesize Careers által tavaly év végén végzett, körülbelül 4 ezer 13–16 éves brit körében végzett felmérés szerint az orvos volt a legnépszerűbb hivatás, a tinédzserek közül minden tizedik ezt választotta kedvencének. A mérnök lett a második, a tanár a harmadik, az ügyvéd a negyedik, az ápoló az ötödik, az állatorvos a hatodik, a labdarúgó a hetedik, a művész a nyolcadik, a rendőr a kilencedik és az építőipari dolgozó a 10. helyezett.

Ezt is ajánljuk a témában

Ezen felmérés alapján már optimistábbak lehetünk, azt mutatja, hogy függetlenül a közösségi médiában való hashtagektől, a fiatalokat továbbra is érdeklik a hagyományos munkák. Bár sok kritika éri a munkamoráljukat, a kitartásukat és az elkötelezettségüket, nem beszélve a lojalitásukat, de a klasszikus hivatások csak nem vesznek ki a divatból.

„Az általános elképzelésektől függetlenül ez a tanulmány azt mutatja, hogy a legújabb generáció továbbra is vonzódik a hagyományosabb munkakörök felé, az orvos, az ápoló, a tanár és a fogorvos mind szerepel a legjobb 25 rangsorában. Lenyűgöző látni, hogy a közösségi média milyen hatással volt a fiatalabb generációk karrierválasztására, de az is szembetűnő, hogy a hagyományosabbnak tartott munkakörök sem tűnnek el a népszerűségi listákról” – jelentette ki Dhawal Shah.

Ezt is ajánljuk a témában

Fotó: Pixabay

Összesen 64 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kbs-real
2025. január 18. 18:12
"Ez a tanulmány azt mutatja, hogy a Z-generációt a kreatívabb iparágak vonzzák" Szerintem meg azt mutatja, hogy ez a generáció reménytelenül éretlen, infantilis.
esvany-0
2025. január 18. 15:06
Látszik, hogy öreg vagyok! Én eddig azt hittem, hogy a mérnők, a vegyész meg a fizikus a kreatív szakmák, erre most kiderül, hogy az influenszer, a modell, a sminkes, a blogger meg a marketinges a kreatív iparág zászlóvivői. Kapálni, gondolom, senki sem akar...
cinkegolyó
2025. január 18. 15:00
Dolgozni akar valaki?
augustus2-0
2025. január 18. 14:54
Azért is van remény, mert egy totális gazdasági összeomlás, elszegényedés, esetleges környezeti katasztrófák, ne adj' Isten háború következményeként még ezekből is lehet normális ember.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!